home-1tutor
|

SCAMMER GUNA IC ORANG LAIN

 Assalammualaikum gais. Harap semua baik2 belaka musim2 COVID-19 ni.
Tak lepas gak buat keja scammer ni yela time covid lagi xde duit ye dok? tapi dia ingat kita bodoh ke? haha kita lagi pandai lol.

Ok ini terjadi dekat mak saya.
Pada suatu petang, ada seseorang call guna 'Whatsapp call' dekat hp mak saya. Mak saya datang kat saya tanya ni siapa? ada gambar muka lelaki mcm orang sarawak gelap2. Saya pun takut nak angkat, saya biarkan x angkat. 

Lepastu orang tu terus mesej WS kata "salam nama saya Rohaizad, maaf saya tersilap hantar mesej dekat hp awak". Saya ingat mesej apa lah pastu saya cakap la "ok" pastu saya check kat mesej..tiada pun mesej daripada nombor orang laki tu..yang ada hanyalah mesej daripada myBSN !

Start dari situ saya tersedar yang sebenarnya itu scammer! sebelum dia bagitahu apa2 lagi saya dah tahu. takyah cakap lah hahaha sebab apa? sebab dia nak nombor TAC tu! pastu orang tu hantar lah gambar IC dia. Lah senangnya engkau share gambaq IC kat orang nohhhh. Ingat saya percaya ke??? 


Ingat ya semua. Kita tak boleh share IC sesuka hati dekat orang lain ya. Kalau dia share maknanya ada something wrong. lepastu dia keep call guna ws mak saya. Runsing haih saya tutup terus hp tu sebab nak tunggu dia stop call. 

Bila saya on balik HP dia dah stop call tapi ada pulak call daripada nombor Indonesia (02+) yang asyik kacau. Malas lah nak angkat. Saya BLOCK dua2 nombor tu. Senang hidup. 
Sebenarnya betul mak saya ada BSN jadi mmg dia nak no TAC tu.
Korang jagalah hp mak ayah korang supaya tak tertipu dengan diorang. Mak ayah kita ni cepat percaya tau. Boleh plak mak saya cakap "bagi lah mana tau penting". HAHAHA penting lah nak ambik duit mak xD

Ok sekian saja. Take care ok gais, Assalam.

0 hamba Allah:

Post a Comment